Latvietis māca pasauli fotografēt

Latvietis maca pasauli fotografetPirms diviem gadiem Emīls Pakārklis (25) izdomāja fotografēšanas kursus un radīja iPhone Pfotography School. Bez investīcijām, bez sākuma kapitāla. Uzņēmuma apgrozījums jau šā gada septembrī sasniedza miljonu dolāru.

Būtu labi novilkt apavus, norāda Emīls, ienākot birojā Āgenskalnā. Visi darbinieki staigā zeķēs. Kā mājās. Arī darbs te organizēts omulīgi — kad ārpus biroja paēstas pusdienas, darbinieki atkrīt pufos un lasa. «Tas tāpēc, ka lasīt ir labi,» saka Emīls un rāda uz infografiku pie sienas: katrs darbinieks atzīmējis, cik grāmatu mēnesī izlasījis. Vidēji katramizdevies pieveikt vienu. Oktobra tēma lasāmvielai ir ēdiens, tāpēc katra izlasītā grāmata apzīmēta ar steika zīmējumu. Kolēģe veģetāriete piespraudusi burkānu.

Darba vide un organizēšana arī ir apdomāta. Sapulces ik dienu ir divas. Pulksten 11.51 un 12.01, ilgst 10 minūtes. «Ja nav apaļš laiks, tad ierašanās laiku ievēro akurātāk. Ja ir apaļš — kavē.» Sapulces ir tik īsas arī tāpēc, ka tajās ātri izrunā, kur katrs iesprūdis un kā to mainīt.

iPhone Photography School pie sienām ir dažādi uzraksti ar uzņēmuma pamatprincipiem un vērtībām. Tie topot patīkamos pasākumos, kad visi divreiz gadā izbrauc ārpus pilsētas un diskutē, kā uzlabot savu darbu. Patlaban daudz darba ir pie viedtālruņu lietotnes izveides un e-pastu sistēmas nomaiņas. Tā automātiski izsūta klientiem dažādus e-pastus.

Ir izplānoti 12 soļi, lai veiksmīgi pārietu uz jauno sistēmu. Kad izdosies, nopirkšot skandas. Ikdienā jau nelietos, taču pasākumos gan.

iPhone Photography School birojā regulāri tiek rīkoti dažādi tematiski bezmaksas pasākumi, kuros dalās savā pieredzē.

Saku Emīlam, ka viņš pielieto ļoti plašu personālvadības sistēmu tikai astoņiem cilvēkiem. Kurš to visu izdomāja? «Viss ir izlasīts grāmatās, un kopā ar Uģi mēs to īstenojam,» Emīls  stāsta, ka visciešāk strādā ar kolēģi Uģi Balmaku, kurš ir uzņēmuma izpilddirektors. Biznesu vada kopā, bet vienīgais īpašnieks gan ir pats Emīls.

TAIZEME UN MENTORS
Emīlam šis ir pirmais pilnas slodzes darbs. Pirms tam, studējot Nīderlandē, strādājis zvanu centrā, mazgājis traukus un bijis arī skolotājs. «Studēju sociālās zinātnes, fokusējos uz psiholoģiju, matemātiku un ekonomiku. Jau tad iedomājos, ka varētu pelnīt ar kaut ko internetā, taču konkrēta plāna nebija. Man patika viss, kas saistīts ar Apple. Biju iegādājies iPhone.» Apple produkciju viņš iepazina līdz kaulam, daudz lasot.

Zināšanas bija, taču viņš saprata, ka rakstīt par iPhone būtu muļķīgi, jo par šo tēmu jau bija daudz blogu. Vajadzēja kaut ko specifiskāku. Emīlam radās vēlme iemācīties labi fotografēt ar telefonu. Viņš sāka gūglēt, lasīt, fotografēt. Aizrāvās. Savas zināšanas un bildes 2014. gadā apkopoja Iphonephotographyschool.com. Tai radās apmeklētāji, bija ap 7500 sekotāju — paši lapu atraduši un lasīja bezmaksas rakstus. «Bet man nebija, ko viņiem pārdot! Varētu jau izveidot kursus, bet — vai tos kāds pirks?» Emīls atceras savas pārdomas.

Nolēma aizbraukt uz Taizemi, jo «tur ir silts un lēti», un apmesties koprades vietā, kur strādā cilvēki, kas veido savus interneta produktus. Tā bija laba iespēja apmainīties idejām.

Emīla paveikto ieraudzīja kāds brits, koprades vietas saimnieks, kurš pats savulaik interneta pārdošanā nopelnījis miljonus. Viņš ieteica pārdot kursus, pirms tie ir gatavi. Emīls sagatavoja materiālus, kas reklamēja kursu, pirms bija sākts darbs pie tā veidošanas. Arī nelielu videomateriālu ar padomiem, kā fotografēt. To visu ievietoja savā lapā. Pie sevis nodomāja: ja cilvēkus interesēs un viņi pirks, tad taisīs kursu. Ja ne, domās kaut ko citu.

«Kursa piedāvājumu pirka. Man nebija lielu ambīciju, tikai vēlme kaut ko nopelnīt internetā. Tobrīd ne prātā nenāca, ka būs pašam savs uzņēmums ar skaistu biroju un darbiniekiem. Godīgi sakot, man arī nebija baigās pārliecības par to, ko daru,» atceras Emīls.

Taču darba bija tik daudz, ka viņš viens vairs netika galā. Vajadzēja palīgus. Atļauties tos varēja, jo ieņēmumi par kursiem pieauga. «Mums nebija investoru vai kredīta. Viss tapis par klientu naudu. Pirmais ieguldījums bija ļoti daudz mana laika,» saka Emīls. Vaicāts, vai tiešām nav savulaik apbružājies TechHub Riga vidē, Emīls atbild, ka tur strādājošos cilvēkus zina, taču «mēs neesam start-up, kam pamatā tomēr ir piesaistītas investīcijas».

PĒRK AMERIKĀNIETES
Mājaslapā redzams, ka skolas piedāvājumā ir vairāki kursi. Pat fotografēšana ar iPhone tumsā! Daļai kursu pasniedzējs ir pats Emīls. Viņš arī uzņēmis videolekcijas. Iegādājoties kursus, epastā tiek saņemta saite, kas aizved uz lekciju par konkrēto tēmu. Lielākoties tie ir praktiski padomi, kā fotografēt.

Pēc video noskatīšanās ir jāpilda mājasdarbs. Bildes jāievieto slēgtā Facebook grupā, kur «skolēni» var novērtēt cits cita bildes. Visvairāk atzītos foto Emīls ievieto savu kursu reklāmas materiālos, jo skaidri zināms, ka tie cilvēkiem patīk vislabāk. Lielākoties tie ir  viegli uztverami skati — saulrieti, ainavas. Portreti un melnbaltās bildes nav tik novērtētas. Draugu lokā, protams, visvairāk Like savāc nozīmīgi pasākumi: izlaidums, kāzas, bērna piedzimšana.

iPhone Photography School ir ap 13 000 klientu. Latvieša — neviena. Pārāk dārgs prieks. Lētākais kurss maksā 97 dolārus, dārgākais — 297, un tajā māca fotogrāfiju rediģēšanu. Ir arī ikmēneša kurss iPhone Photo Masters, kas maksā 29 dolārus. Tas ir kā abonements, kad katru mēnesi var uzzināt kaut ko jaunu, gluži kā studējot augstskolā.

Ik mēnesi klienti saņem tematiski jaunu kursu, kā arī pieeju komūnai feisbukā un ekspertu atsauksmes par savām bildēm. Lielākoties klienti ir amerikānietes virs 55 gadiem. Emīls zina stāstīt, ka kundzes vēlas labi nobildēt savas ģimenes svētkus, ceļojumus.

Kā cilvēks nonāk līdz tam, ka vēlas bildēt labi? «Tas nav jautājums tikai par fotografēšanu. Ar labu bildi cilvēks sevi var parādīt kā talantīgu un foršu, jo bildēm ir sociālā vērtība,» saka Emīls. Ievietojot Facebook vai Instagram, ir prieks, ja citiem bilde patīk. Gandarī arī atzinība: Like, komentāri, komplimenti.

Emīls uzskata, ka viņa skolēni gan paši šo neminētu kā pirmo faktoru, kāpēc vēlas labi totografēt. «Bet būsim atklāti — kurš no mums nav nedaudz godkārīgs,» Emīls smaida.

DIVAS VAKANCES
Uzņēmumam ir nedaudz vairāk nekā gads, un nesen pirmo reizi birojā tika izšauts šampanietis: sasniedzot miljons dolāru apgrozījumu. «Tas skaidrojams ar ļoti mērķtiecīgu darbu pie mārketinga un pārdošanas. Tas, ko es saucu par mārketingu, noteikti nav tas, ko Latvijā ar to saprot.» Lielākoties uzņēmumi ieplānojot mārketinga budžetu, kura atdevi nemēra. iPhone Photography School zināms katrs eiro — kas nācis atpakaļ, kas ne.

Emīls stāsta, ka internetā mārketinga atdevi var precīzi izmērīt, tikai reti kurš to dara. «Ir iespējams noteikt, kura reklāma vai elements mājaslapā cilvēku pirmo reizi ieveda mūsu tēmā. Kad klients norēķinās, redzam informāciju par katru pirkumu. Līdz ar to katrai individuālai reklāmai varam salīdzināt gan izmaksas, gan ieņēmumus, un palaist tikai tās, kas ir pelnošas.

Mēs ļoti sekojam, ko klients dara mūsu mājaslapā. Ļoti labi zinām apmierinātības līmeni.» Ar klientiem strādā automatizētā veidā: katrs saņem e-pastus ar  vispiemērotākajiem piedāvājumiem.

Pagaidām iPhone Photography School pārdošanas apjoma ziņā ir lielākie pasaulēšādu kursu jomā. Ir konkurenti,  bet daudzkārt mazāki. «Pats pazīstu visus konkurentus, kuru tiešām nav daudz. Esam ar viņiem sadarbojušies.» Emīls stāsta, ka visvairāk darba viņam prasīja nevis kursu izveidošana, bet to pārdošana mērķtiecīgā un metodiskā veidā.

Kā viņam tas izdodas? «Gadiem ilgi esmu mācījies un turpinu mācīties mārketingu, kā to dara arī cilvēki mūsu komandā.» Patlaban klientu skaits samērā stabili turas. Šogad to skaits trīskāršojās, un nākamgad augt būs grūtāk, taču vieta izaugsmei noteikti vēl ir. Ar kursu reklāmām feisbukā un Google Traffic strādāts daudz un mērķtiecīgi, un panākt vēl lielāku atdevi būtu grūti, tāpēc Emīls meklē jaunus mārketinga kanālus, piemēram, Google Display Network reklāmas.

Uzņēmums aug, un tiek meklēti kolēģi, kuri ir zinoši interneta mārketingā.  Pirmā vakance — reklāmas menedžeris, kam būtu jāanalizē dati, lai saprastu, kuras reklāmas strādā, kuras ne. Mērķis ir piesaistīt pēc iespējas vairāk sekotāju savai lapai.

Otra brīvā darbavieta ir mārketingā — Emīls meklē cilvēku, kurš būvētu pārdošanas sistēmas un, sekojot klientu uzvedībai, nosūtītu pareizo ziņu pareizajā laikā.

«Pārdošanu internetā mēs esam ļoti izkopuši, un mums ir stingri atlases kritēriji,» saka Emīls. Divās jomās Latvijā viņš darbiniekus nav atradis, tāpēc viena kolēģe ir no Anglijas, otra — no Filipīnām. Anglijā mīt bloga satura redaktore Keita, Filipīnās — klientu atbalsta vadītāja Džiana. Viņu atrada ar aģentūras Virtual Staff Finder starpniecību, kas darbiniekus testē un rekrutē.

Emīls stāsta, ka klientu atbalsta darbiniekus vēl atrast varētu arī Latvijā, bet redaktoru gan ne. Keita ir nosacīti pašu cilvēks, jo atsaucās uz e-pastu, ko viņi izsūtīja visiem sekotājiem,  meklējot labu satura redaktoru.

Emīls uzskata, ka darbiniekam jābūt motivētam. Ar analītisku prātu. Vēlmi mācīties jauno, nestāvēt uz vietas. Labu angļu valodu, neatlaidību. «Man svarīgi, lai varu naktī mierīgi gulēt un pa dienu neskatīties pār plecu. Lai ir miers,» viņš saka.

Reiz gadījies pieņemt darbā labu cilvēku, taču nepareizā amatā, līdz ar to viņš nav varējis darīt konkrēto darbu. Atlaist paša pieņemto cilvēku Emīlam ir bijis ļoti grūti.

Nākotnē Emīls plāno īstenot projektus, kas saistīti ar pārdošanu internetā, taču ne fotografēšanu. «Mūsu unikālās zināšanas ir par mārketingu un pārdošanu internetā. Tās arī jāliek lietā. Ko tieši — domāsim nākamgad.»

Pie sienas birojā ir daudz atsauksmju no klientiem. Kādu Emīls atrod savā e-pastā un parāda. Tā esot no klientes, kura slima ar vēzi pēdējā stadijā. Viņai kursi bijis liels iedvesmas un prieka avots. «Šādu vārdu dēļ ir vērts strādāt,» viņš saka.

TEKSTS IEVA ALBERTE | FOTO EDMUNDS BRENCIS, PICTURE AGENCY

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Jūs varat izmantot šādas HTML birkas un atribūtus: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>