Gandrīz kā drauga ieteikums

Gandriz ka drauga ieteikums Arvien vairāk uzņēmumu uztic savu produktu reklāmu cilvēkiem, kas internetā jūtas kā zivis ūdenī, – blogeriem. Kādi ir knifi un ētikas principi šajā reklamēšanas laukā, kas Latvijā vēl ir salīdzinoši jauns?

Zeltaini apcepta maizīte, viegli pakusis siers, sulīgi sīpoli un vairāki estētiski «krikumi» fonā — veroties šajā kulinārā bloga Lindasvirtuve receptes foto, tā vien gribas izslēgt datoru, pamest biroja krēslu un doties mājup, pa ceļam ieskrienot veikalā, lai iegādātos visu, kas norādīts receptes sastāvā. Saldskābmaize mājās būs, sīpoli arī, bet siers? Pie sastāvdaļām minēts konkrēts Trikātas siers, kam esot «samazināts tauku saturs, tas perfekti kūst un garšo tikpat labi kā treknākie līdzinieki». Tātad nav divu domu — lai iznākums precīzi atbilstu receptei, turklāt nekaitētu figūrai, jāpērk tieši tas.

Šis ir tikai viens no piemēriem, kas pierāda, cik nemanāma un efektīva ir blogā ievietota reklāma. To apliecina arī pētījumi, piemēram, kompānija Research Now Group, kas nodarbojas ar sociālo tīklu lietotāju datu analīzi, 2014. gadā aptaujā noskaidroja — 84% interneta lietotāju atzīst, ka viņu pirkumi nereti ir balstīti uz blogos lasīto.

Lai tuvāk iepazītu šī virtuālā mārketinga aizkulises, lūdzām pieredzē dalīties trim  populārām pašmāju blogerēm. Viens no pašmāju nišas blogu pionieriem ir Lindas Tellgrenas 2010. gadā izveidotais kulinārais blogs Lindasvirtuve, kas, pēc aģentūras Gemius datiem, ir visvairāk lasītais kulinārijas blogs Latvijā. Bet visu blogu apkopojumā, tūlīt pēc izklaides bloga Fenikssfun un tehnoloģiju emuāra Kursors, stabilu trešo vietu ieņem tikai pērn izveidotais Lindas Grēviņas ģimenes dzīvesstila blogs Viensplusviens. Savukārt jaunā modes entuziaste Agnija Grigule par savu tīmekļa žurnālu sauc profilu bilžu vietnē Instagram, kur viņas sekotāju skaits tuvojas 50 tūkstošiem.

LindasvirtuveLINDA TELLGRENA
BLOGS LINDASVIRTUVE.LV
APMEKLĒJUMU SKAITS MĒNESĪ: 16 TŪKSTOŠI
Linda savu blogu izveidoja 2010. gadā, kļūstot par vienu no Latvijas kulināro blogu pionieriem. Tobrīd dzīvoja Beļģijā, bija devusies bērna kopšanas atvaļinājumā. «Man bija daudz brīva laika, ko vēlējos piepildīt, darbojoties radoši. Sāku aizrauties ar kulināriju un pagatavoto iemūžināju fotogrāfijās. Reiz kādā bezmiega naktī piesēdos pie datora un uztapināju blogu WordPress bezmaksas platformā. Ne prātā nenāca doma, ka ar bloga palīdzību reiz gūšu arī peļņu. To uztvēru kā platformu, kurā paust savu augošo mīlestību pret kulināriju.»

Ar uzņēmumiem Linda sāka sadarboties pirms pieciem gadiem. Pirmais projekts bija recepte ar Dobeles dzirnavnieka produktu. Ar miltu ražotāju blogere sadarbojas joprojām, bet otrs ilglaicīgais partneris ir siera zīmols Trikāta. Šobrīd gan tiem piepulcējušies vēl tādi vārdi kā nažu ražotājs Fiskars, elektropreču zīmols Electrolux un citi.

Aicinājumi sadarboties Lindas epastā iekrīt ik dienu. Parasti tie nāk no sabiedrisko attiecību speciālistiem, taču dažkārt uzrunā arī paši ražotāji. Pirmajā gadījumā sadarbība esot ilglaicīgāka, bet nosacījumu saskaņošana ietver laikietilpīgus «papīra darbus». Bet, sadarbojoties tieši ar ražotāju, darbs esot ar lielāku radošo brīvību: «Pati gatavoju ēdienu,  veidoju noformējumu, fotografēju un rakstu tekstus.»

Linda piekrīt reklamēt tikai tādus produktus, kas patiešām atrodas viņas virtuvē. «Ģimenē lietojam tikai Latvijā ražotu, bioloģiski audzētu gaļu. Līdz ar to nestrādāju ar industriālās  gaļas ražotājiem un pārstrādātājiem. Nereklamēju arī pusfabrikātus un produktus, kuru sastāvā ir hidrogenizēti augu tauki un citas apšaubāmas vielas.»

Reklamēšana parasti izpaužas kā produktu iekļaušana receptēs, padomu sniegšana produkta pielietošanā vai konkursu rīkošana sociālajos tīklos. Izvēli ietekmē arī tas, kur materiāls tiks publicēts: Lindasvirtuve.lv vai klienta informācijas kanālā — ražotāja mājaslapā vai reklāmas materiālos citos medijos.

Runājot par sadarbības finansiālo pusi, Lindai noder juristes izglītība un Briseles gaiteņos iegūtā sarunu vešanas pieredze — līdz 2012. gadam viņa strādājusi par padomnieci lauksaimniecības jautājumos Latvijas pastāvīgajā pārstāvniecībā Eiropā. «Dažkārt ir grūti paskaidrot, ka tavs viedoklis nav pērkams, ka nestrādāsi par velti vai par apšaubāmas kvalitātes produktu pēc bartera principa. Attiecības jāveido cieņpilni un mērķtiecīgi.»

Svarīgāka par materiālajiem labumiem kulinārei ir augstas paškontroles saglabāšana. «Man būtiskāk ir nespēlēt dubultu spēli un saglabāt tīru sirdsapziņu. Vienu reizi iesakot apšaubāmas kvalitātes produktu, es riskēju zaudēt daudz vairāk, proti, lasītāju uzticību.» Turklāt Lindai arī svarīgi informēt un izglītot savus lasītājus. «Tā nekad nebūs plika reklāma. Vēlos, lai lasītājs uzzina ko jaunu un ikdienā izmantojamu. Cenšos skaidrot, kas ir labs produkts, kāpēc kvalitāte ir svarīga un ka skopais maksā divreiz.»

Linda uzskata, ka bloga reklāmas būtiskākā priekšrocība ir tā personiskais veidols. Proti, starp reklāmrakstiem viņas blogā atrodami arī personīgie ieteikumi un atklājumi. Bet šīs uzņēmējdarbības ēnas puse esot dažkārt jūtamais auditorijas nosodījums. «Ir tādi, kuri domā, ka blogeri ir nopirkti, ka viss, par ko stāstām, ir apmaksāta reklāma.»

Produktu reklamēšana blogā nav Lindas iztikas pamatavots, bet papildu ienākumi ģimenes budžetā. Konkrētas summas Linda atklāt nevēlas, taču norāda — «tie ir trīsciparu skaitļi ar tendenci uz pieaugumu». Taču par savu pamatnodarbošanos Linda šobrīd sauc divu dēlu audzināšanu.

ViensplusviensLAURA GRĒVIŅA
BLOGS VIENSPLUSVIENS.LV
APMEKLĒJUMU SKAITS MĒNESĪ: 25 TŪKSTOŠI
Laura ģimenes dzīvesstila blogu Viensplusviens izveidoja pērn, kad dienas vadīja, auklējot savu un vīra — dīdžeja un radio ētera personības Toma Grēviņa — pirmo atvasi Evertu. «Regulāri publicēju dēliņa bildes vietnē Instagram, un zem tām komentāru sadaļā nereti izvērtās vesela jauno māmiņu diskusija. Nolēmu, ka nepieciešama ērtāka platforma šīm diskusijām.» Turklāt blogošana jaunajai māmiņai nebija sveša — pirms pieciem gadiem viņa rakstīja kulināro blogu.

Drīz vien Lauru sākuši uzrunāt dažādi uzņēmumi, piedāvājot uzdāvināt savu preci apmaiņā pret atsauksmēm blogā. Taču Laura ne vienmēr piekrīt šādam piedāvājumam. «Mani mulsina piedāvājums — «mēs jums atsūtīsim dāvanu, ja pastāstīsit par to blogā». Tā vairs nav dāvana, ja automātiski kaut kas tiek gaidīts pretī.» Viņa to uzskata par netaisnību, ja lielu uzņēmumu pārstāvji gaida, ka viņu preces blogā tiks reklamētas bez maksas, tajā pašā laikā maksājot par reklāmu tradicionālajos medijos.

Tomēr, ja atsūtītais produkts atbilst Lauras kvalitātes standartiem un viņa pati to labprāt iekļauj savā ikdienas preču klāstā, tad sadarbības aicinājumam dod jāvārdu. Lauras  sadarbības partneru vidū ir vairāki zviedru uzņēmumi, piemēram, bērnu apģērbu zīmols Polarn O. Pyret, pārtikas ražotāji Semper, kā arī Electrolux. Laura novērojusi, ka pašmāju ražotāji ir kautrīgāki, tāpēc nereti tos uzrunā pati. Viņas pastāvīgo klientu vidū ir ekoveikals Biotēka, izdevniecības Zvaigzne ABC un Liels un mazs.

Strādājot ar uzņēmumiem, Laura jūtas neatkarīga, jo vienīgais, kas viņai parasti tiek lūgts,  — informēt savus lasītājus par produktu. «Ražotājiem patīk, kā es rakstu, un vēlas, lai šādā manierē — neapgrūtinot ar tehnisko informāciju, ikdienišķi un saprotami — aprakstu arī viņu produktus.» Raksta atrādīšana un saskaņošana ar ražotājiem notiek tikai tad, ja nepieciešams precizēt kādus faktus.

Lai gan Laura ir pārliecināta, ka «labs blogeris ir godīgs pret lasītāju un par produktiem nemelo», viņa atzīst, ka dažkārt nākas uzsvērt produkta pozitīvās iezīmes. Taču arī  negatīvie aspekti, piemēram, lielais cukura līmenis produkta sastāvā, nepaliek aiz borta. Tas manāms arī Lauras rakstā par elektronisku aproci — aktivitāšu mērītāju. Lai gan aprakstā redzams lērums labu vārdu, Laura nenoklusē arī nepilnības, piemēram, to, ka aproce nav ūdensdroša.

Aptuveno cenrādi reklāmrakstiem Laura izveidojusi tikai nesen. «Tagad varu godīgi atbildēt visiem piedāvājumiem. Piemēram, būtu negodīgi, ja 300 eiro vērtu produktu es  liktu vienā kategorijā ar tādu, kas ir 20 eiro vērtībā. Dārgākajam es veltīšu atsevišķu rakstu, bet mazākajam — sadaļu kādā tematiskajā rakstā.»

Lai gan ienākumi, kas nākuši no bloga, ir tikai maza daļiņa no ģimenes budžeta, «nevarētu teikt, ka tie ir maznozīmīgi». Pateicoties blogam, Laura arī saņēmusi vairākus darba piedāvājumus ārpus virtuālajiem rāmjiem. Pērn Laura sāka projektu Mazā pavāru skoliņa. «Nodarbību mērķis ir izglītot bērnus — ļaut viņiem iepazīt dažādus produktus, iemācīt, kā tos pagatavot.» Ideju par šādām nodarbībām Laura aizguvusi no šefpavāra Džeimija Olivera kustības Food Revolution. Laura ir arī šīs kustības vēstnese Latvijā.

Šobrīd Lauras ikdiena aizrit, audzinot dēlus — trīsgadīgo Evertu un dažus mēnešus veco Ernestu. Bet «audzināšanas starplaiki» tiek veltīti bloga pilnveidei. «Ja vecākais dēls ir bērnudārzā, tad blogam veltu pat pusi pilnas darba dienas.»

AgnijaGriguleAGNIJA GRIGULE
PROFILS AGNIJAGRIGULE VIETNĒ INSTAGRAM
SEKOTĀJU SKAITS: 48 TŪKSTOŠI
Jaunās modes entuziastes Agnijas Grigules pieredze liecina — nebūt nav jāveido speciāla vietne, lai kļūtu par virtuālu viedokļa līderi. Agnija par savu platformu sauc bilžu vietni Instagram, jo tā apvieno visas trīs viņas kaislības: fotogrāfiju, modi un sociālos tīklus.

Ar reklāmu Instagram Agnija sāka nodarboties pērn, kad viņas Instagram konts bija sasniedzis 10 000 sekotāju. «Dažādi zīmoli sāka interesēties par reklāmas iespējām manā profilā. Tā es nolēmu, ka arī pati varētu sākt uzrunāt ražotājus.» Šobrīd viņa pati klientus vairs nemeklē — lai izvērtētu visus sadarbības aicinājumus, kas ik dienu iebirst e-pastā, Agnija talkā saukusi pat menedžeri.

Kritērijs, pēc kura Agnija atlasa savus sadarbības partnerus, ir to produkcijas atbilstība viņas tēlam. «Mans Instagram profils ir kā mans medijs, kuram, tāpat kā citiem medijiem, ir sava auditorija. Nesadarbojos ar visiem zīmoliem pēc kārtas, bet izvēlos tikai tādus, kas sakrīt ar manu stilu un auditoriju.»

Sākotnēji sadarbība norisinājusies pēc bartera principa. Taču šobrīd, lai ieietu istabā, kā Agnija smej, viņai «vajadzīgs šķūris vai grābeklis», tāpēc bezmaksas paraugi īpaši vairs neinteresē. Tomēr ar dažiem ārzemju klientiem, kas nav izveidojuši savu pārstāvniecību Latvijā, joprojām nākas īstenot šādu sadarbības modeli, jo noslēgt autoratlīdzības līgumus attālināti ir sarežģīti.

Savukārt, strādājot ar zīmoliem, kas izveidojuši bāzi arī Latvijā, Agnija lielākoties gūst finansiālu atlīdzību. Viņu priecē fakts, ka Latvijas modes tirgū parādās arvien jauni starptautiski modes zīmoli, arī nupat ienākušais skandināvu zīmols COS, kas Agniju izvēlējies par sava zīmola iedvesmotāju (brand influencer). Savukārt aksesuāru zīmolam Parfois Agnija ir zīmola vēstnese (brand ambassador). Atšķirībā no iedvesmotājiem vēstneši tiek nolīgti ilgstošai sadarbībai, par kuru saņem vērienīgus honorārus.

Viens no zīmola vēstneša pienākumiem ir pārstāvēt zīmolu dažādos pasākumos. Septembra sākumā Agnija devās uz Lisabonu, lai iepazītos ar jaunāko Parfois kolekciju, bet vasaras sākumā ciemojusies Salvatore Ferragamo itāļu modes namā Florencē. Uzņēmumi samaksā par lidojumu un naktsmītni, vadā pa ekskursijām, taču neizvirza noteikumus, cik foto dienā ir jāpublicē. «Mēs gan tiekam vadāti pa tādām vietām, kur tā vien gribas fotografēt un parādīt citiem.»

Agnija izjūt lielu atbildību ne tikai pret savu auditoriju, bet arī sadarbības partneriem. Viņa uzskata, ka vienlaikus strādāt ar konkurējošiem zīmoliem ir netaktiski. Drīzumā Agnija sadarbosies ar aksesuāru zīmolu ALDO, ko varētu uzskatīt par Parfois konkurentu, taču Agnija visu ar uzņēmumiem jau saskaņojusi: «Parfois tomēr vairāk uz rotām, bet ALDO — apaviem.»

Instagram aktīviste nosoda blogerus, kuri savu auditoriju ir nopirkuši, un sauc to par neattapīgāko zīmolu vazāšanu aiz deguna, jo nopirktie sekotāji ir mākslīgi radīti konti, kas ievietoto reklāmu neredzēs. Šajā ziņā Agnijas sirdsapziņa ir tīra — visi viņas gandrīz 50 tūkstoši sekotāju radušies dabiski.

Agnijas reklāmas darbības principi ir publicēt savus foto vietnē Instagram un atzīmēt ar tēmturi attēlā redzamo apģērbu un aksesuāru ražotājus. Taču šīs fotoreklāmas top dabiski: «Dažkārt, skrienot no vienas tikšanās uz nākamo, atliek pauze, kurā satikties ar draudzenēm. Tad arī pastaigājamies, pafotografējamies. Parasti tas aizņem tikai pāris minūtes.»

Pirmais produkts, ko Agnija šādi reklamēja, bija Daniel Wellington pulkstenis. Tagad Agnijas klientu vidū nav tikai modes zīmoli vien, bet arī tādi uzņēmumi kā Samsung un Coca-Cola. «Šobrīd ar blogeru palīdzību tiek reklamēts tas pats, kas tradicionālajos medijos, sākot ar ēdieniem, beidzot ar viesnīcām un mašīnām.»

Lai gan Agnija ir arī vietnes Arterritory. com sociālo tīklu redaktore un mēdz piestrādāt par fotogrāfi, produktu reklamēšanu sociālajos tīklos viņa sauc par savu galveno iztikas avotu. Turklāt līdz ar sekotāju skaitu un tradicionālo mediju uzmanību manāmi audzis honorārs, ko Agnija saņem par katru fotoreklāmu: pērn tie bijuši tikai divciparu skaitļi, bet šobrīd summa mērāma simtos.

Taču 21 gadu vecā modes blogere stāsta — viss nav tik skaisti un viegli, kā bildēs izskatās. Blogeris ir amats, kuram brīvdienu nav — vienmēr jābūt uzpostai un informētai par to, kas notiek modē un pasaulē, tāpēc puse dienas aizrit, veroties ekrānā. Otra profesijas blakne ir sabiedrības negatīvā attieksme. Nereti nākoties dzirdēt jautājumu — kāpēc viņai par brīvu, bet man jāmaksā? —, tāpēc meitene noraida klientu lūgumus par preci rakstīt bilžu aprakstā, uzskatot to par pārlieku uzbāzīgu reklāmu. Turklāt vairums blogošanu neuzskata par īstu nodarbošanos un Agniju — par īstu blogeri, jo viņai nemaz nav sava bloga. Drīz  gan būšot. «Tā būs mana vizītkarte. Jau sen tādu vajadzēja izveidot. Latviešu blogeru vidū jau izplatīts joks — kas gan Agnija par blogeri, viņai taču nav sava bloga. Toties man ir starptautiska auditorija — liela daļa sekotāju nāk no ASV, Lielbritānijas, Ukrainas un citām pasaules malām.»

UZŅĒMUMU VIEDOKĻI
Linda FestereLinda Ferstere, ekoveikalu tīkla Biotēka mārketinga vadītāja
«Laika gaitā mums ir izveidojies saraksts ar blogeriem, kurus regulāri informējam par jaunumiem mūsu produkcijā. Dažkārt tiekamies arī klātienē — pastāstām par produktiem, iedodam bezmaksas produktus testēšanai. Mēs neesam noslēguši līgumu ne ar vienu no blogeriem, un samaksa par mūsu produktu minēšanu blogos notiek pēc bartera principa. Taču dažkārt bezmaksas produkti blogeriem ir mazsvarīgi salīdzinājumā ar to informāciju, ko sniedzam, — tā kalpo kā viela jauniem ierakstiem. Ekoproduktu niša Latvijā nav liela, tāpēc situācija, ka kādā blogā minētais produkts uzreiz tiek izpirkts, īsti nav iespējama. Mazs popularitātes vilnis bija pērn pavasarī, kad mūsu klāstā parādījās kokosriekstu manna. Vairākiem blogeriem tā iepatikās, viņi par to uzrakstīja. Tad patiešām pircēju interese bija manāma. Taču paralēli blogiem vēl tika ievietota reklāma tradicionālajos medijos, tāpēc nevaru spriest, cik liels nopelns bija blogeriem. Tā kā neizmaksājam honorārus, mēs nevaram diktēt savus nosacījumus, tomēr lūdzam, lai norāda, ka receptē vai rakstā minētais produkts nopērkams Biotēkā. Citi rakstā ievieto arī saiti uz konkrēto produktu mūsu internetveikalā. Tad arī manāms neliels blogeru efekts, proti, šis produkts tajā nedēļā tiek pirkts par kādām četrām piecām vienībām vairāk nekā parasti. Manuprāt, cilvēki meklē informāciju blogos, jo tic, ka blogera viedoklis ir personisks, ne apmaksāts. Ja šis reklāmas veids nākotnē attīstīsies, neizslēdzu iespēju, ka tik tiešām parakstīsim līgumus ar dažiem blogeriem, sadarbību balstot uz atlīdzību naudā. Tad gan noteikumi no mūsu puses būs stingrāki — pirms materiāla publikācijas noteikti gribēsim tos pārskatīt. Taču blogera «personiskajam piesitienam» gan būs jāpaliek, citādi lasītājiem zudīs interese.»

Alise BirznieceAlise Birzniece, SIA Latvijas Piens zīmolu vadītāja
«Gadsimts diktē savus noteikumus — cilvēki arvien intensīvāk lieto sociālos tīklus un seko līdzi virtuālajiem viedokļu līderiem. Arī Trikāta iet līdzi laikam un sadarbojas ar vairākiem blogeriem. Virtuālos sadarbības partnerus izvēlamies, ņemot vērā zīmola vērtības, vizuālo identitāti, kā arī konkrētā produkta īpašības. Svarīgi, lai visas komponentes sakristu ar konkrētā blogera interesēm un komunikācijas veidu. Mūsu zīmolam ir svarīga vizuālā komunikācija — lai sociālajos tīklos ievietotās reklāmbildes ir skaistas, košas un gaumīgas. Interneta viedokļu līderiem ir savs redzējums, svaigas idejas ēdiena pasniegšanai un baudīšanai. Ar viņu palīdzību mēs uzrunājam mērķauditoriju, kurai ir līdzīga gaume un vērtības. Turklāt viedokļu līderi saviem sekotājiem ne tikai nodod informāciju, ka tirgū parādījies kāds jauns produkts, bet arī parāda produkta pielietošanas daudzveidību. No kopīgi veidotajām receptēm, konkursiem mēs gūstam vērtīgus materiālus, ko vēlāk izmantojam savām vajadzībām, piemēram, ievietošanai mājaslapā vai sociālajos tīklos. Būtībā tā ir win-win situācija — mēs iegūstam vērtīgu saturu, savukārt blogeriem tiek papildu publicitāte. Taču katras sadarbības nosacījumi ir atšķirīgi — ja blogerim garšo un patīk mūsu ražojums, tad piedāvājam barteru, dāvinām produktus. Ja nepieciešamas papildu investīcijas, teiksim, fotogrāfa pakalpojumi, tad vienojamies par atlīdzību. Sadarbības rezultātā jūtam pozitīvu ietekmi uz tēlu. Skaistas bildes un gardi apraksti produktu dara tīkamāku pircēju acīs. Bet, tā kā produktu kampaņās ietilpst arī citas aktivitātes (reklāma, degustācijas u. c.), nav vienkārši noteikt, cik ļoti pārdošanas rezultātus ietekmējis blogeris.»

TEKSTS: ILZE VĪTOLA |FOTO: LAURIS VĪKSNE UN ĢIRTS OZOLIŅŠ, PICTURE AGENCY

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Jūs varat izmantot šādas HTML birkas un atribūtus: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>